Friday, February 14, 2014

Salesman 25 taun di Giant

Hah.. Panas terik btol arini..gigih jgak la kan aku kua berjalan..asalnye nk wat simkad utk Mak..almaklumla..mak baru nk berjinak2 pakai HP..erm...mahal plak plan postpaid.. Sebulan rm40.. Mak tu ntah2 rm0.40 je die guna sbulan.. Kt cni x leyh wat plan ATM.. Katanya kt ipoh baru leyh buat..tgk la.. Esok mcm de plan nk kesana.. So..hold dlu la simkad mak ni ye.. Jom..balik pd tajuk blog nie.. Ha.. Cte salemaspn nie.. Ak ni semangat la kan g giant nk beli aiskrim goreng yg cbuk diperkatakan..smpai ak cari kt billion pagi tadi.. Huh..sedap sgt ke?? Mahal wei.. Rm9.88 dpt 6biji.. Kalo fam yg anak sorg gagah la jgak..kalo anak rmai tu.. Buat sndri je.. Senang sangat.. Ak sje je la nk test yg Nestle punye nie..org kata at least kite penah try bnde2 baru nie...lepas abih beli ..mcm ade kiosk2 kt tgh2 giant..elok ak lalu je kiosk Eway..de salesman nie hulur kat ak beg berwarna kuning.. Die kate.. Akak nie percume je.. Ak pn smbil jalan amik je la kan.. Ak nk blah je tetibe....

Salesman : akak.. Jap..tolong tulis borang nie.. Borang survey.. Nnt sy dpt point...
Aku : owh..ok
Salesman : akak cuti ke ?
Aku : yup
Salesman : akak keje ape... Cekgu???
Aku : tak
Salesman : nurse??
Aku : tak
Salesman : pembantu perubatan?? 
Aku : tak jugak.. Dah..isi ni je ke..
Salesman: macam ni kak.. Sy bg akak voucher..kot2 akak nk beli brg ni lain kali..akak leyh gune voucher ni leyh dpt discount.. Kalo akak buka..de 1 gamba set periuk akak akan dpt free..
Aku : (aku pun dgn gigih la buka kan.. Layan kan aje budak nie)
Salesman : eh akak... Td sy ckp de 1 gamba kan..tapi skrg de 2 gamba.. Isk.. Harga 2barang ni bernilai 6k ni akak... Jap ye sy tnye boss.. Kalo dpt free..akak amik la.. Kalo kena bayar..akak xyah amik.(siap die pggl kawan die utk yakin kan aku)
Aku: eh..xyah la.. 
Salesman : eh..jap je kak..x smpai 2 min pun...
Aku : eh...xpe..akak x perlukan pn brg2 nie..
Salesman : erm..ala... Akak leyh wat hantaran ke nnt...(macam2 alasan lagi die bagi suh tgu)
Aku : xpe la.. Bagi la org lain yg memerlukan.. Akak ni keje..leyh beli sndri pkai duit gaji akak.. Kalo btol free.. Pegi la bg pada org yg lbeyh memerlukan.rmai org ssh kt lua tu.. Kenapa nk bg pd org yg mampu utk membeli..(pastu aku bngun dan terus belah)

Wah..nmpk x.. Bukan perang je ade taktik tau.. Meniaga pun ade..ak dgr dia kata ak dpt 2barang tu pun ..ak dah tersenyum.. Dalam hati.. Abeh la aku. Ak dah terkena.. Tu la gedik g layan kan..xpernah2 ak layan bnde2 mcm nie. Sll kalo lalu., org bg advertisement amik je. Tp x pnah benti.. Ah.,lpas ni mls dah ak nk layan..dari ak kecik kot..taktik yg sama je..mak ak dlu pun pernah terkena..tpyg tu geng yg tg dari umah ke umah. Ak pasti tempat tinggal korg dlu pun pernah alami bnde yg sama.. Tapi ak puji jgak la budak laki tu. Umo 25taun.. Gigih die bercakap nk memperdayakan org..tp nk wat mcm ne .mgkn tu cara die mencari rezeki...

 
Ha... Sume berpunca dari beg nie la..ok la kan. At least dpt beg.. Leyh la gune utk letak ape2 kan... :)

No comments:

Post a Comment