Daisypath - Friendship

Thursday, November 22, 2012

DURIAN CREPE

Sjak akhir2 nie ak asyik terdengar org kate mengenai Durian Crepe.. ape tu ??  x pnah dgr pun.. minx bantuan pakcik Google la jap.. owh.. mcm nie rupenye. ape yg sdap sgt ntah.. tgk resepi ckit.. ok..simple je resepi die..  Dah lame dah x main masak2 nie.. last ak wat Mini Oreo Cheese Cake. tu.. ok.. kalo mcm tu .. ak nk kongsi ckit resepi die.. kalo korg rjin.. korg leyh try kt umah.. resepi die sgt sng ok.. perlu de kerajinan dan semangat yg jitu.. ewah.. dah mcm ape je kan. nk semangat2 bagai.. hehe..ni cubaan pertama ak kalo rupe die agak bruk sgt jgn nk complain2 bagai..




Bahan-bahan ( 30 bantal )

  • 250grm tepung gandum
  • 2 biji telur
  • 500ml santan
  • 1/2 sudu teh garam
  • Pewarna (ikut suka nak warna apa. saya selalu buat warna hijau&kuning telur) 
  •  
  • Filling**
  • 1 cawan Non Dairy Whipping Creme yang sudah dipukul kental
  • Isi Durian yg telah dilenyek. 

Cara-cara

  1. Campur semua bahan kemudian blender dan tapis.
  2. Panaskan non-stik pan dengan api yang kecil.
  3. Tuang 1 senduk adunan dan ratakan hingga menjadi crepe. (tak perlu terbalikkan dan biarkan permukaan atas kering. Angkat dan biarkan sejuk.
  4. Bentangkan sekeping crepe dan letakkan whipping cream ditengah-tengah,lapis dengan isi durian, tutup semula dengan whipping cream. Akhir sekali lipat dan simpan didalam peti sejuk. 
Kulit die agak ssh nk wat.. ak try berkali2 x jadi. tp buddy bilik ak wat skali je dah jadi.. nmpk x dia mantap.. mslh ak sbb ak x panaskan btol2 kuali tu.. hahaha.. salah diri sndri.. ngeh3x.. nk tgk hasilnye.. jeng3x..  tadaa.. nmpk sdap x.. 



Wow.. rase yg x mengecewakan.. yuhuuu.. ok la.. =)

No comments:

Post a Comment